UTSTILLING i LEINESFJORD
Tare 2015
Tare 2015
|
|
Villsauull fra Steigen
FLOKK
Prosjektbeskrivelse
Jeg har utforsket bruk av lokal ull i arbeidet mitt, og funnet nye bruksområder og estetiske kvaliteter så vel som å gjenopplivet gamle måter og bruke ulla på. Den norske ulla er for tiden et sørgelig undervurdert materiale utkonkurrert av merinoull fra Australia og andre mer attraktive ullsorter. Ull fra sauer i lokalmiljøet blir ofte brent fordi den har en svært dårlig pris og derfor ikke lønner seg for bonden. I mitt prosjekt ”Flokk” har jeg brukt ull fra en flokk villsau i Steigen på ca. 40 dyr. Med prosjektet "Flokk" ble jeg som aktør en del av flokken.
Noe av ulla hadde så fin kvalitet at den egnet seg til å spinnes av. Dette er en utdøende kunst og kunnskap som jeg har lært meg. Kunnskapsutveksling på tvers av generasjoner ble også en fin dimensjon i prosjektet, og bevisstheten om å hente tilbake verdigheten til denne erfaringsbaserte kunnskapen. Dette gjorde jeg ved å gjennomføre et villsauullverksted med barn.
Når man jobber med råvarer i dag, har man lett for å glemme hvor de kommer fra. Bevisstheten og respekten for materialet er i stor grad fraværende. I et kulturhistorisk, og ikke minst håndverkshistorisk perspektiv, er det både viktig og bærekraftig å bruke lokale materialer. Helheten, bærekraften og mye av utfordringene forsvinner i hauger av lett tilgjengelige og ofte kunstige materialer som gjerne har blitt fraktet over halve jorda før den skapes om til kunst.
Når jeg er medvirkende i hele prosessen; fra sanking av ull til fremstilling av et ferdig kunstverk, åpnes en bevissthet som reflekterer kommunikasjonen i alle ledd - fra landskapet, sauene, bonden og ulla som råmaterial. Alt dette speiles i det endelige produktet.
Kort innføring i prosessen:
1. Bli kjent med flokken, landskapet og bonden - dokumentere og bygge opp praktisk og visuell kunnskap.
2. Ulla plukkes og/eller klippes av sauene.
3. Ull renses og kardes.
4. Tid til utforsking og eksperimentering med spinning, toving, veving og andre formingsprosesser.
5. Prosjektet sammenfattes og presenteres på utstillinger lokalt, regionalt og nasjonalt.
Prosjektet har en estetisk og bærekraftig dimensjon men handler også om bevisstgjøring og respekt for ull som materiale og for sauene som deler sin ull med meg og for bonden. Kanskje kan også prosjektet bidra til å hjelpe bøndene til å gjenoppdage verdien av ulla som ressurs. Godt ivaretatt ull gir en bedre kilopris på markedet og øker respekten for et fantastisk materiale som er blitt glemt og burde utnyttes.
Prosjektet går hånd i hånd med en regionalt voksende næring som satser på villsau. Kanskje vil prosjektet ha synergieffekter i næringa så vel som en viktig estetisk dimensjon som også kan ha signaleffekt til folk for øvrig?
Prosjektbeskrivelse
Jeg har utforsket bruk av lokal ull i arbeidet mitt, og funnet nye bruksområder og estetiske kvaliteter så vel som å gjenopplivet gamle måter og bruke ulla på. Den norske ulla er for tiden et sørgelig undervurdert materiale utkonkurrert av merinoull fra Australia og andre mer attraktive ullsorter. Ull fra sauer i lokalmiljøet blir ofte brent fordi den har en svært dårlig pris og derfor ikke lønner seg for bonden. I mitt prosjekt ”Flokk” har jeg brukt ull fra en flokk villsau i Steigen på ca. 40 dyr. Med prosjektet "Flokk" ble jeg som aktør en del av flokken.
Noe av ulla hadde så fin kvalitet at den egnet seg til å spinnes av. Dette er en utdøende kunst og kunnskap som jeg har lært meg. Kunnskapsutveksling på tvers av generasjoner ble også en fin dimensjon i prosjektet, og bevisstheten om å hente tilbake verdigheten til denne erfaringsbaserte kunnskapen. Dette gjorde jeg ved å gjennomføre et villsauullverksted med barn.
Når man jobber med råvarer i dag, har man lett for å glemme hvor de kommer fra. Bevisstheten og respekten for materialet er i stor grad fraværende. I et kulturhistorisk, og ikke minst håndverkshistorisk perspektiv, er det både viktig og bærekraftig å bruke lokale materialer. Helheten, bærekraften og mye av utfordringene forsvinner i hauger av lett tilgjengelige og ofte kunstige materialer som gjerne har blitt fraktet over halve jorda før den skapes om til kunst.
Når jeg er medvirkende i hele prosessen; fra sanking av ull til fremstilling av et ferdig kunstverk, åpnes en bevissthet som reflekterer kommunikasjonen i alle ledd - fra landskapet, sauene, bonden og ulla som råmaterial. Alt dette speiles i det endelige produktet.
Kort innføring i prosessen:
1. Bli kjent med flokken, landskapet og bonden - dokumentere og bygge opp praktisk og visuell kunnskap.
2. Ulla plukkes og/eller klippes av sauene.
3. Ull renses og kardes.
4. Tid til utforsking og eksperimentering med spinning, toving, veving og andre formingsprosesser.
5. Prosjektet sammenfattes og presenteres på utstillinger lokalt, regionalt og nasjonalt.
Prosjektet har en estetisk og bærekraftig dimensjon men handler også om bevisstgjøring og respekt for ull som materiale og for sauene som deler sin ull med meg og for bonden. Kanskje kan også prosjektet bidra til å hjelpe bøndene til å gjenoppdage verdien av ulla som ressurs. Godt ivaretatt ull gir en bedre kilopris på markedet og øker respekten for et fantastisk materiale som er blitt glemt og burde utnyttes.
Prosjektet går hånd i hånd med en regionalt voksende næring som satser på villsau. Kanskje vil prosjektet ha synergieffekter i næringa så vel som en viktig estetisk dimensjon som også kan ha signaleffekt til folk for øvrig?
Utstilling i hamburg
Aluplate, 100 cm x 60 cm
|